We houden wel van een uitdaging bij Equans. Energie verduurzamen, de industrie slimmer maken en de wereld verder digitaliseren. Die uitdagingen gaan we aan, samen met onze medewerkers en klanten. Zoals Oline van Wijnen. Als trainee hielp ze om het onderhoud en beheer voor grote industriële klanten meer datagedreven te sturen. Haar eerste uitdaging als Projectmanager is de renovatie van een luchthaventerminal.

“Als managementtrainee hield ik me de afgelopen twee jaar vooral bezig met de digitale transitie. Eigenlijk breng ik mijn studie duurzaamheidswetenschappen bij Equans in de praktijk. Verduurzaming bestaat voor mij enerzijds uit efficiënter werken, door bijvoorbeeld minder materiaalgebruik en minder leveringen. Anderzijds gaat het erom de informatie die we hebben slimmer in te zetten om processen efficiënter te maken.”

Kleine stap met grote impact

Oline deed bij de afdeling Services van Equans veel ervaring op met beheer en onderhoud. “Data kan hier van grote toegevoegde waarde zijn. Als je bijvoorbeeld ziet dat een aantal pompen constant op 100% van hun capaciteit draaien, vraag je je af waardoor dat komt. Ze verbruiken dan immers veel energie. Misschien moeten ze anders geëngineerd worden? Daarvoor moet je echter wel over veel en juiste data beschikken.” Als onderhoudspartij draagt Equans zo direct bij aan het verminderen van het energieverbruik van een klant. “En door meer predictive maintenance toe te passen verlagen we het risico op downtime. Het mooie is dat een kleine stap vaak grote impact heeft. Dat vind ik er zo interessant aan.”

Simpele druk op de knop

Voor de verbouwing van een luchthaventerminal is Oline als Projectmanager verantwoordelijk voor het assetinformatiemodel. “Ik zorg dat iedereen het juiste proces volgt en op tijd zijn deel oplevert. Van engineering, modellering tot voorbereiding en uitvoering.” Een flinke klus, maar Oline kijkt ernaar uit. “We bouwen veel assets in bij de verbouwing. Alle documentatie en kenmerken over die assets moeten we goed vastleggen. Equans leverde in het vorige werkpakket 68.000 assets op, dus je kunt wel nagaan over hoeveel data dat gaat. Omdat we alles digitaliseren, vindt de klant informatie over een asset straks met een simpele druk op de knop. Tot slot moeten we ook goed de aansluiting op bestaande systemen waarborgen.”

Wat kom je halen of brengen?

Trots is Oline op de versimpeling van het opnamesysteem bij een van de grote onderhoudscontracten. “We zochten echt in een partnership met de klant naar oplossingen voor een eenvoudiger werkproces. Hoe zorgen we dat iedere technicus zijn werk op dezelfde manier oppakt bij de uiteenlopende klussen die wij uitvoeren?”. Uiteindelijk leidde dit tot een duidelijk en efficiënt opnamesysteem.

Als vrouw in een grotendeels mannelijke werkomgeving maakt Oline haar collega’s bewust van het belang van goede communicatie. “Dat draagt ook bij aan efficiënter werken. En, zoals mijn eerste mentor altijd zei: ‘Bedenk je bij ieder overleg: wat kom ik halen of brengen?’. Kun je een van deze vragen niet beantwoorden, dan hoef je er niet bij te zijn. Dit roep ik nog altijd, soms tot ergernis van mijn collega’s”, besluit Oline lachend. Samen voor grote uitdagingen.

Wil jij onze klanten ook helpen de drie transities waar te maken?

Bekijk onze vacatures